حسابداری

حسابداری زبان تجارت خوانده می‌شود

حسابداری

حسابداری زبان تجارت خوانده می‌شود

ادامه تولید بیش از 5 میلیون لیتر بنزین آلوده در کشور

  
اقتصاد > انرژی - از ابتدای فروردین سال جاری تا سه شنبه گذشته (17/2/93) تهران مجموعا 6 روز هوای پاک را تجریه کرده و 42 روز هوای سالم.

 

  

رضا زندی: جنگ نفتکش ها آغاز شده بود. بمب افکن های صدام، اجازه صدور نفت ایران را نمی دادند. کمیسیون برنامه مجلس سرگرم تصویب بودجه سالانه بود. از نماینده وزارت نفت خواسته می شود تا قیمت نفت را پیش بینی کند. پاسخ سوال برای حاضران تکان دهنده است. "قیمت نفت ایران مساوی است با صدام ضربدر فهد." نمایندگان مجلس، توضیح بیشتری می خواهند. "به میزانی که صدام اجازه بارگیری و حرکت نفتکش ها را بدهد و به قیمتی که فهد با محموله های نفت عربستان تعیین می کند می توانیم درآمد نفتی داشته باشیم." این را نماینده آنروزهای وزارت نفت می گوید. حالا او بازنشست شده  است. فهد و صدام هم مرده اند. حکایت نفت ایران اما همچنان باقی است. داستان، این بار با "تحریم" آغاز می شود.

ظریف با ظرافت از خطر تحریم ها گفت

جلسه علنی پارلمان با صدای زنگ آغاز می شود. صبح سه شنبه است. علی لاریجانی، ماندن در مجلس را به حضور در افتتاحیه نمایشگاه نفت ترجیح داده است. وزیر امور خارجه برای پاسخ به چند سوال روبروی نمایندگان می ایستد. پایین جایگاه ریاست. محمد جواد ظریف با حرارت دفاعیه می خواند. گاهی لحن اش را زیر و زبر می کند: "آنها که از ایران خطر بزرگ جهانی می‌سازند، قصد تحریم و تهدید کشور را دارند." گاه دستانش را چون خطیبی زمان شناس  بالا و پایین می برد: "با صلابت و منطق و بدون دلواپسی با جهان تعامل می کنیم. ما ملتی دلواپس نیستیم. ما ملتی دلاوریم." او با ظرافت خطر ادامه تحریم ها را گوشزد می کند. راه حل را هم روی میز می گذارد. با کنایه به جلسه دلواپسان. با ارائه مشی ایی دلاورانه. نمایشگاه بین المللی نفت امسال هم زیر سایه "تحریم" بود.

زنگنه: برخی عملا از دولت کلاهبرداری کردند

"تحریم ها شر است. ما باید ملت را از شر تحریم ها نجات دهیم و نجات خواهیم داد." صبح سه شنبه است. وزیر نفت نوزدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را با این جملات افتتاح می کند: "معنی ندارد ملت ایران را آزار بدهیم. انسان عاقل اگر می تواند از جاده برود با ماشین می رود." بیژن زنگنه پشت سر آن تاکید می کند: "البته برای تحقق اهدافمان در سخت ترین شرایط برنامه ریزی کرده ایم." مهمترین نکته سخنرانی افتتاحیه بود. کاربردی و بدور از حاشیه گویی. او اقتصاد مقاومتی را سیاستی خواند که می تواند همه آرزوهایش را برآورده کند: "اقتصاد مقاومتی منزوی بودن را ترویج نمی کند." مخاطب بخش مهمی از سخنان وزیر نفت به رانت خواران بودند: "از کسانی که بخواهند با رانت زندگی کنند به هیچ وجه حمایت نمی کنم." سخنان زنگنه شور داشت اما تاسف بار بود: "در سالهای اخیر برخی عملا به کلاهبرداری از دولت می پرداختند، به نحوی که این عده کالاها را با چند برابر قیمت به نفت می فروختند." کف زدن حضار چند بار سخنرانی زنگنه را قطع کرد. وزیر نفت روبان نمایشگاه نوزدهم را روبروی سالن خلیج فارس برید. سالنی که شرکت های بزرگ بین المللی امسال هم ترجیح دادند آنرا خالی بگذارند. دور جدید مذاکرات ایران با 1+5 آغاز شده است. "لغو کامل تحریم ها" خواسته مذاکره کنندگان ایرانی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش: روزانه 5 تا 5/5 میلیون لیتر از پتروشیمی ها بنزین می گیریم

می گوید 90 دلار بیشتر از ارزش واقعی تهیه بنزین در بازار های جهانی برای خرید اکتان افزا به پتروشیمی ها پول می دهد. و تصریح می کند: "بصورت دلاری هم می دهیم." با دلار آزادی که روزانه در حال رشد است معلوم است که چرا پتروشیمی ها در مقابل تولید بنزین آلوده مقاومت می کنند. او معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش است. گفت و گوی عباس کاظمی با هفته نامه صدا در نوزدهمین نمایشگاه نفت و گاز تهران انجام شد. او در این گفت و گو بخشی از پرده تولید بنزین های آلوده را کنار می زند. بنزین هایی (اکتان افزا) که هنوز در پتروشیمی ها تولید می شود. آنهم روزانه 5 تا 5/5 میلیون لیتر.

*آقای کاظمی، جنابعالی اصل ماجرای مناقشه ادامه تولید بنزین در پتروشیمی ها را در چه می دانید؟

- اصل ماجر را نمی دانم. اما به واحدهای پتروشیمی، برای تولید بنزین (اکتان افزا) 90 دلار بیشتر از رقمی که می توانیم از خارج بنزین بخریم پول می دهیم. بصورت دلاری هم می دهیم. از طرفی برخی با جنجال آفرینی می خواهند کار بزرگی که در تهران، کرج و اراک انجام شده است را به محاق ببرند. از اسفند پارسال در این سه شهر فقط بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع شده است. کیفیت بنزین تهران، اراک و کرج مطابق با کیفیت بنزین درآمریکا و اروپاست. حاضرم هر کس می خواهد برود تست بگیرد پولش را هم من می دهم.

* آیا هنوز تولید بنزین در پتروشیمی ها ادامه دارد؟ اگر هنوز بنزین آلوده تولید می شود میزانش چقدر است؟ چقدر بنزین وارد می کنید؟

- حدود 6 میلیون لیتر بنزین در روز وارد می کنیم. روزانه حدود 5 تا 5/5 میلیون لیتر هم از پتروشیمی ها می گیریم. البته این اعداد به مفهوم آن نیست که نیاز کشور این مقدار بنزین (اکتان افزا) است. بلکه ذخایرمان را افزایش می دهیم. حدود 62 میلیون لیتر هم در پالایشگاه های کشور بنزین تولید می کنیم.

*وزیر نفت به صراحت خواستار توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها شده است. بالاخره چه زمانی تولید 5 تا 5/5 میلیون بشکه ایی بنزین در پتروشیمی ها متوقف می شود؟

- به هر حال پیشتنهاد ما این بوده که بجای تولید بنزین (اکتان افزا) در پتروشیمی ها که آلودگی دارد بنزین از خارج وارد کنیم. ما از همین الان آمادگی داریم که تولید بنزین در پتروشیمی ها متوقف شود. وزارت نفت هم بدنبال جایگزینی است. اما به هر حال یکسری مجوز هم دولت باید صادر کند.

*هفته گذشته گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه از برخی محموله های بنزین وارداتی تست بنزن و آروماتیک گرفته نمی شود. پاسخ شما درباره کیفیت بنزین وارداتی چیست؟

- این که تست نکردند به معنی آن نیست که بنزن یا آروماتیک آن محموله بنزین بالا باشد. ممکن است در برگه ایی که برای ورود بنزین صادر شده بر این تست تاکید نشده باشد. اگر هم تست هم می کردند به مشکلی برخورد نمی کرد.

*باید تست می کردند. چرا تست میزان بنزن و آروماتیک در آن محموله بنزین وارداتی انجام نشده بود؟

-چون این تست را نخواسته بودند. نیاز نبود.

*خب اگر شما بگویید بنزن اش پایین بوده من می گویم ممکن است بالا بوده باشد. شما چه استدلالی دارید؟

-چون در دیتا شیت و در مبداء اش این تست را لازم ندیده بودند. تست نکردن دلیل نمی شود که میزان بنزن محموله بالا بوده است.

*گزارش های رسمی از میزان سرطان زایی ماده ایی مانند بنزن در اختیار دارید؟ و اینکه درصد بنزن در تولید پتروشیمی های بندر امام و بروزیه چقدر است؟

- بله. بنزن در صدر مواد سرطان زا قرار دارد. میزان بنزن در یکی از پتروشیمی ها 7 درصد و در دیگری 9/1 درصد است. بعضی آقایان آمار 9/1 درصدی را می دهند اما آمار 7 درصدی را ارائه نمی کنند.

*به نظر شما ریشه مقاومت پتروشیمی ها در توقف تولید بنزین چیست؟

-آنها مقاومتی ندارند. بازار فروش برای آروماتیک ها هم دارند. برخی در رسانه ها در مخالفت سخن می گویند.

*سهام دو پتروشیمی بندر امام و بروزیه در اختیار کجاست؟

- این دو پتروشیمی خصوصی است. زمانی که خرید بنزین تحریم بود ابتکار تولید بنزین در پتروشیمی ها را بکار بردند.

* پالایشگاه ستاره خلیج فارس چه زمانی راه اندازی می شود تا بحث واردات بنزین و تولید بنزین در پتروشیمی ها برچیده شود؟

- واقع بینانه می گویم امیدواریم یک فازاین پالایشگاه در نیمه دوم سال 94 راه اندازی شود. با راه اندازی فاز اول این پالایشگاه دیگر به تولید بنزین در پتروشیمی ها نیازی نداریم. همچنین امیدوارم پروژه بهینه سازی پالایشگاه های اصفهان و بندر عباس مهر و بهمن امسال به بهره برداری برسد. که تولید بنزین شان به طرز قابل قبولی با کیفیت تر می شود.

 

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی: بنزینی از پتروشیمی ها تحویل پالایشگاه ها نمی دهیم

برای اینکه مطمئن شوم چند بار می پرسم که هنوز در مجتمع های پتروشیمی بنزین تولید می کند. و او هر بار پاسخ منفی می دهد. پاسخی متضاد با اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش که می گوید هنوز روزی 5 تا 5/5 میلیون لیتر از پتروشیمی ها بنزین می گیرد. عباس شعری مقدم هم در گفت و گویی با هفته نامه صدا به موضوعات مهمی در مورد تولید بنزین آلوده در کشور اشاره کرده است.

* آیا هنوز هم بنزین (اکتان افزا) در مجتمع های پتروشیمی تولید می کنید؟

-گفتندکه دیگر تولید نکنیم. پتروشیمی های ما هم الان محصول خودشان را تولید می کنند.

* بطور مشخص می پرسم که آیا دیگر هیچ بنزینی از پتروشیمی ها تحوبل پالایشگاه ها نمی دهید؟

-خیر. بنزینی تحویل پالایشگاه ها نمی دهیم.

* قبلا چه مقدار بنزین (اکتان افزا) در مجتمع های پتروشیمی تولید و عرضه می کردید؟

- جمعا حدود 10 میلبون لیتر در روز بود.

* قبول دارید که بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی سرطان زاست؟

- من مسوول این نیستم که بگویم بنزین تولیدی سرطان زاست یا خیر. ولی درصد بنزن محصولی که در پتروشیمی نوری (برزویه) تولید می شود پایین تر از دو درصد است. (شعری مقدم به درصد بنزن تولیدی در مجتمع پتروشیمی بندر امام اشاره ایی نمی کند.

* در ازای کاهش بنزن در مجتمع پتروشیمی نوری، درجه اکتان محصول هم پایین آمده است. در حالی که اصالتا باید این مواد اکتان بالایی داشته باشند تا مورد استفاده قرار گیرند.

- پالایشگاه ها این مواد را می گیرند و اکتانش را تنظیم می کنند.

* فرضیه ایی وحود دارد که پتروشیمی ها با ادامه تولید بنزین می خواهند حاضری خوری کنند و سود اقتصادی بیشتری ببرند. اصلا هم به آلودگی هوا فکر نمی کنند..!

- اتفاقا ما به این مواد پتروشیمی نیاز داریم. صادر هم می کردیم. بازارش هم خیلی هم خوب بود. بخاطر فشار آمریکا و تحریم هایی که می خواست کشور را به زانو در آورد سعی کردیم از این طریق به مردم کمک کنیم.

*پس چرا الان باز هم بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید می کنید؟

- الان دیگر آن فشار نیست. بنزین وارد می کنند.

* دوباره می پرسم الان دیگر بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید نمی کنید؟

- خیر. ما تشکر هم می کنیم که دیگر از نمی خواهند بنزین تولید کنیم. چون به نفع مان است محصولاتمان را صادر کنیم.

چرا تناقض گویی دو معاون وزیر ؟!

دو معاون وزیر نفت درباره ادامه تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی دو حرف متناقض زده اند. آن هم در مهمترین رویداد نفتی کشور. در حالی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش از خرید روزانه 5 تا 5/5 میلیون لیتر بنزین از پتروشیمی ها خبر می دهد که مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی به سادگی می گوید : "دیگر هیچ بنزینی در پتروشیمی ها تولید نمی شود." جدا از جو سازی های رسانه ایی برای ادامه تولید بنزین های آلوده این تناقض را چطور باید هضم کنیم؟! آیا بنزین ها آلوده هنوز در کشور تولید می شود؟ مردم دیگر بنزین های آلوده نمی خواهند. بنزینی که "در شرایط تحریم به نام خودکفایی" در پتروشیمی ها تولید شد و یکی از عوامل آلودگی هوای شهرها شد.

تهران امسال هوای ناسالم نداشت

از ابتدای فروردین سال جاری تا سه شنبه گذشته (17/2/93) تهران مجموعا 6 روز هوای پاک را تجریه کرده و 42 روز هوای سالم. بر اساس گزارش رسمی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در مدت مشابه سال قبل هوای تهران 45 روز سالم بود و تنها یک روز هوای پاک داشتیم. سال گذشته در همین مدت هوای تهران دو روز ناسالم بود. یعنی برای گروههای حساس، خطرناک بوده است. این دستاورد بزرگی است که امسال تهران تاکنون حتی یک روز هم هوای ناسالم تجریه نکرده است. در روزی که نمایشگاه نفت برگزار می شد رییس سازمان محیط زیست به همایش هم اندیشی با رسانه ملی رفت و برای چندمین بار از تاثیر هوای تنفسی بر ایجاد بیماری های لاعلاج گفت: "روزانه تنها در تهران 12 میلیون نفر و هر فرد به طور متوسط 16 کیلوگرم هوا تنفس می کند." معصومه ابتکار "بنزین آلوده" را یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هوا دانست. شرکت ملی پالایش و پخش، هفته گذشته در اطلاعیه ایی رسمی درباره ادامه تولید بنزین در پتروشیمی ها چند چند سوال پرسیده است: " آیا با این مسئله که واحدهای پتروشیمی به روال عادی تولید بازگردند و با توجه به لغو تحریم ها با صادرات محصولات خود ارز وارد مملکت کنند مخالفند؟"

بنزین های آلوده چگونه حذف می شود/ نمایشگاه چطور رونق می گیرد

هم باید نمایشگاه بیستم نفت و گاز تهران را از زیر "سایه تحریم ها" خارج کرد هم باید "تامین بنزین کشور" را از مدار تحریم دور نگه داشت. با سرعت دادن در افزایش تولید بنزین به ویژه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس. آنوقت دیگر نه بنزین آلوده وارد ریه های مردم می شود نه زنگنه فقط "وعده افزایش یک میلیون بشکه ایی تولید نفت"در چهار سال آینده را می دهد. نه معاون امور بین الملل اش از "امیدواری برای صاردات گاز به اروپا" سخن می گوید و نه "صادرات گاز به پاکستان" در ابهام می ماند. ایران نشان داد در تحریم نمی شکند اما برای بودن، آنچنان که "بایسته و شایسته ایرانی" است باید به "جنگ حذف تحریم ها" رفت. برای این مهم همه باید متحد باشند. از راست و چپ. از بهارستان تا پاستور. محمد جواد ظریف و همکاارانش راه را باز می کنند زنگنه و همراهانش جلو می روند. آنوقت دیگر "شعار نمی دهیم" که تعداد شرکتهای خارجی در نمایشگاه نوزدهم از 195 شرکت به 600 شرکت رسیده است. شرکت هایی که تنها نمایندگی چند شرکت خارجی را گرفته اند.

"من از هیاهو و جنجال ها نمی ترسم." این را زنگنه در افتتاخیه نمایشگاه گفت زمانی که به موضوع مبارزه با رانت خواران رسیده بود..

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.