ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛
هیات مدیره سازمان بورس درجهت اجرای مفاد بند 6 مادة (1) و مادة (35)
قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384 و به منظور تعیین وظایف و
اختیارات شرکت بورس کالای ایران در خصوص کارگزاریهای عضو خود ، دستورالعمل
فوق را اصلاح و ابلاغ کرد.
در این دستورالعمل آمده است : ظرف هفت روز کاری پس از پایان مهلتی که برای
کارگزاران به منظور ارسال آخرین گزارشهای مربوط به هر ماه تعیین شده است،
بورس فرم کنترل مدارک ماهانة کارگزاری را برای هر کارگزاری تکمیل
مینماید و درصورت مشاهده هرگونه نقص، موضوع را ظرف سه روزکاری کتباً به
کارگزاری مربوطه اطلاع دهد. وجود هر گونه نقص در گزارشهای مذکور براساس
این فرم، به منزلة عدم دریافت گزارش توسط بورس است.
درصورتیکه گزارشهای ماهانة دریافتی دارای نقص نباشد، بورس حداکثر ظرف
20 روز پس از دریافت این گزارشها، فرم بررسی ماهانه کارگزاریها را برای
هر کارگزاری،تکمیل و در صورتیکه پاسخ به هر یک از سؤالات فرم مذکور نشان
دهندۀ نقض مقررات توسط کارگزاری باشد، توضیح کارگزاری را ظرف هفت روز پس از
اتمام مهلت تکمیل این فرم، دریافت و در صورت قانعکننده نبودن توضیحات
کارگزاری، ظرف سه روزکاری بعد به همراه نظرات خود به مرجع رسیدگی به تخلفات
کارگزاریها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس ارسال مینماید.
عدم دریافت یا عدم ارائه توضیحات کارگزاری مانع از ارسال این گزارش به مرجع
مذکور نخواهد بود.
سازمان بورس قبل از آغاز هر سال، برنامۀ رسیدگی سالانه بورس را تهیه و به
آن شرکت اطلاع میدهد. بورس میتواند نظرات اصلاحی خود را در مورد این
برنامه به سبا ارائه نماید، تا در صورت تأیید سبا، برنامۀ رسیدگی مطابق آن
اصلاح گردد. نظرات اصلاحی قبل از تأیید و ابلاغ سبا، لازمالاجرا نبوده و
بورس باید مطابق برنامۀ رسیدگی که توسط سبا ابلاغ شده است، رسیدگی های خود
را انجام دهد.
در عین حال، بورس کالا در هر بازدید از دفاتر مرکزی و شعب و نمایندگیهای
کارگزاریها که در برنامۀ سالانه رسیدگی پیشبینی شده است، فرم گزارش
بازدید از کارگزاری راحداکثر ظرف مهلت دو روز کاری پس از تاریخ بازدید،
تکمیل مینماید. درصورتیکه پاسخ به هریک از سؤالات مطرح شده در این فرم
نشان دهندۀ نقض مقررات توسط کارگزاری باشد، بورس باید توضیحات کارگزاری
مربوطه را ظرف یک هفته از تاریخ تکمیل این فرم دریافت و در صورت
قانعکننده نبودن این توضیحات به همراه نظرات بورس ظرف مدت یک هفته از
اتمام این مهلت به مرجع رسیدگی به تخلفات کارگزاریها و مدیریت نظارت بر
کارگزاران سازمان بورس ارسال نماید. عدم دریافت یا عدم ارائه توضیحات
کارگزاری مانع از ارسال این گزارش به مراجع مذکور نخواهد بود.
همچنین بورس کالا حداکثر 20 روز پس از دریافت صورتهای مالی کارگزاری که
مصوب مجمع عمومی است، فرم بررسی سالانه کارگزاریها را براساس صورتهای
مالی حسابرسی شده و سایر گزارشها و مدارک دریافتی، برای هر کارگزاری تکمیل
مینماید و گزارش فعالیت هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی آن کارگزاری
را مورد بررسی قرار میدهد.
در صورتی که جواب هر یک از سؤالات مذکور در این فرم نشان دهندۀ نقض مقررات
توسط کارگزاری باشد یا کارگزاری براساس گزارش حسابرس و بازرس قانونی از
قوانین و مقررات تخلف نموده باشد، بورس ظرف هفت روز پس از پایان این مهلت
توضیح کارگزاری را در خصوص هر یک از موارد، دریافت و در صورت قانعکننده
نبودن توضیحات، به همراه نظرات خود حداکثر ظرف دو روزکاری بعد به مرجع
رسیدگی به تخلفات کارگزاریها و مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس
ارسال مینماید.
بر اساس این دستورالعمل، به منظور تقویت سیستم نظارتی و کنترل داخلی، کلیۀ
بازدیدها باید توسط حداقل دو کارشناس صورت گیرد و کلیۀ فرمهای موضوع این
دستورالعمل و سایر گزارشهای مربوط به رسیدگیها و بازدیدهای انجام شده
توسط بورس ، باید توسط یک کارشناس تهیه و توسط کارشناس دیگر بررسی و تأیید
شود.
بورس کالا هر ماه گزارشی از وضعیت کارگزاران فعال و غیر فعال، شعبه های
آنها، معامله گران ایستگاه های معاملاتی، تعداد مشتریان برخط و
الکترونیکی هر کارگزاری به تفکیک و حجم معاملات آنها، مجوزهای فعالیت اخذ
شده یا تمدید شده و همچنین تاریخ اعتبار و اتمام کلیۀ مجوزهای فعالیت
کارگزاران را حداکثر تا پانزدهم ماه بعد و همچنین هر سه ماه گزارشی از
بررسی ها و بازرسی های انجام شده از شرکتهای کارگزاری و دفاتر، شعبه و
نمایندگی های آنها را تا پایان ماه بعد تهیه و به سازمان بورس ارسال می
کند.