دنیای اقتصاد – از اولین ساعات بامداد دیروز، مهمترین اصلاح در قیمت
حاملهای انرژی؛ یعنی قیمت بنزین که به دلایل تاریخی به حساسیتهای اجتماعی
و سیاسی علاوهبر حساسیتهای اقتصادی گره خورده است، انجام شد. اصلاح قیمت
بنزین در طول تاریخ دهههای اخیر معمولا در ابتدای سال انجام شده که مصادف
با آغاز سال مالی اقتصاد ایران است و به همین دلیل تفکر عامیانهای
شکلگرفته مبنیبر اینکه این اصلاح قیمت بنزین است که باعث افزایش سایر
قیمتها نیز میشود! این در حالی است که تاثیر افزایش قیمت بنزین به مثابه
مالیات روی قیمت این کالا است که نوعی سیاست انقباضی و ضدتورمی هم محسوب
میشود و به جز حوزه محدودی از کالاهای مرتبط با بنزین که قیمت آنها با
افزایش قیمت بنزین بالا میرود، تاثیر این اصلاح بر تورم در حوزه کلان
تاثیری کاهشی است؛ چراکه درآمد حاصل از آن باعث بینیازی دولت از توسل به
روشهایی برای کسب درآمد میشود که در ادبیات اقتصادی به «مالیات تورمی»
موسوم است. بر همین مبنا باید گفت در صورت ثبات سایر عوامل، تاثیر افزایش
قیمت بنزین بر تورم، تخیلی بیش نیست. دنیای اقتصاد در مجموعه گزارشی به
مقایسه تعدیل قیمتها در فاز اول و دوم، برآورد اثر تورمی فاز دوم و واکنش
بازارها به تعدیل قیمتها در این فاز پرداخته است.
ادامه مطلب ...